در سال های اخیر، استفاده از مش و توری فایبرگلاس در صنعت ساخت و ساز به سرعت در حال افزایش است. با این حال، تنوع و گستردگی این مش و توری فایبرگلاس، باعث شده است که معماران و کارفرما ها به دنبال استفاده از مش فایبرگلاس با نتوانند محصول مورد نیاز خود را به درستی تهیه کنند. همچنین استفاده از اصطلاحات مختلف برای مش‌ها نمایانگر تنوع بالای این محصولات و دشواری در انتخاب مش فایبرگلاس مناسب است. در این مقاله به طور دقیقتر به مطالعه انواع مش فایبرگلاس و کاربردهای توری فایبرگلاس خواهیم پرداخت.

انواع مش فایبرگلاس

به طور عمده، تمایز مش و توری فایبرگلاس بر اساس سه عنصر انجام می‌شود:

1. ماهیت فیبری الیاف (انواع مختلفی از الیاف شیشه وجود دارد که می‌توان از آنها استفاده کرد).

2. کمیت و کیفیت الیاف شیشه.

3. سایز مش و توری فایبرگلاس.

مش‌ فایبرگلاس به عنوان تقویت‌کننده، عمدتاً در ساختمان‌های بنایی قدیمی و جدید، بازسازی ساختمان‌ها (به ویژه در سیستم‌های عایق حرارتی)، تسطیح دیوارها، و همچنین به عنوان وال مش در پایدارسازی دیوار یا در مقاوم‌سازی لرزه‌ای دیوارها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

توری مش فایبرگلاس علاوه بر مقاوم‌سازی سازه‌ها، برای یکپارچه‌سازی عناصر ثانویه مانند کف و سقف، حفظ عناصر از شکستگی یا تقویت دیوارهای جداساز مانند دیوارهایی که عملکرد ضد واژگونی دارند، استفاده می‌شود. 

مش‌های فایبرگلاس به دو نوع سازه‌ای و غیر سازه‌ای تقسیم می‌شوند و به عنوان تقویت‌کننده در موارد مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند، از جمله:

1. ضد ترک و نگهدارنده اندودکاری

2. عایق‌کاری

3. پوشش‌های آب‌بندی مایع

مش فایبرگلاس E با گرماژ 345 گرم بر متر مربع با استفاده از روکش رزین ضد قلیایی ویژه در بازسازی‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. این مش برای مقاوم‌سازی ساختمان‌های بنایی، ساختمان‌های سنگی و سازه‌های باربر آسیب دیده در اثر زلزله مناسب است.

همچنین این مش برای مقاوم‌سازی سازه‌های با اهمیت زیاد نیز مناسب است. مش فایبرگلاس AR مقاوم در برابر قلیا با گرماژ 225 گرم بر متر مربع برای مقاوم‌سازی سازه‌ای سنگی، آجری و مصالح بنایی مخلوط استفاده می‌شود. این توری‌های فایبرگلاس به ویژه برای ترمیم میراث تاریخی-بنایی مناسب هستند.

 

توری مش فایبرگلاس

کنترل ترک و نگهدارنده اندودکاری با مش و توری فایبرگلاس

هنگام سیمانکاری یا گچکاری با مش فایبرگلاس، باید به مشکلات انقباضی، ترک‌خوردگی ملات‌ها و روکش‌های اعمال شده در لایه‌ها توجه داشت. ترک‌خوردگی می‌تواند یکپارچگی سیمانکاری یا گچکاری را دچار اختلال کند.

برای مقابله با این پدیده، اغلب از مش‌های ضد ترک و نگهدارنده اندودکاری استفاده می‌شود. توجه کنید که مش فایبرگلاس در سیمانکاری باید از نوع مقاوم در برابر قلیا باشد تا خود دچار آسیب یا خوردگی نشود.
برای مثال، مشی که به عنوان نگهدارنده ملات استفاده می‌شود و در مرحله اجرایی بکاربرده می‌شود، به عنوان یک آرماتور واقعی عمل کرده و انسجام و مقاومت نازک‌کاری را به میزان چشمگیری افزایش می‌دهد.

مش فایبرگلاس E باید به رزین‌های قلیایی آغشته شود. همچنین در این حالت وزن مش کاربرد متناسب آن را تعیین می‌کند. در این قسمت به طور مفصل به کاربرد رایج مش متناسب به وزن آن می‌پردازیم:

1. مش فایبرگلاس با گرماژ ۱۶۵ گرم بر متر مربع در یکپارچه‌سازی المان‌های بنایی باربر و برای مقاوم‌سازی نازک‌کاری‌های ضخیم استفاده می‌شود. مزایای این نوع توری عبارتند از: سبکی، کارایی و ایمنی.

2. مش فایبرگلاس با گرماژ ۱۴۵ گرم بر متر مربع برای مقاوم‌سازی کف به عنوان جایگزینی برای مش فلزی سنتی استفاده می‌شود.
3. مش فایبرگلاس با گرماژ ۲۰۰ و ۳۸۰ گرم در متر مربع در سیستم‌های عایق حرارتی به عنوان تقویت‌کننده پایه و یا در شرایطی که مقاومت مکانیکی ویژه ای برای مقاوم‌سازی سطوح مورد نیاز است استفاده می‌شود.
4. مش فایبرگلاس با گرماژ ۱۲۵ گرم بر متر مربع در ترمیم سازه های ضخیم استفاده می‌شود که در ترمیم آن باید از چسب‌هایی با گرانولومتری زیاد استفاده شود.

عملکرد مش و توری فایبرگلاس

استفاده از مش فایبرگلاس در شرایطی که به مقاومت مکانیکی بیش از حد نیاز داریم (مانند ایوان‌ها، آتریوم‌ها، راهروها، زیرزمین‌های ساختمان‌های نزدیک به مناطق دارای تردد وسایل نقلیه) یا به صرفه‌جویی در مصرف مش، بسیار مناسب است. برای این منظور، از مش فایبرگلاس نیمه سخت یا سخت با گرماژ بالا استفاده کنید.
مش فایبرگلاس مقاوم به قلیا با گرماژ ۴۹۰، ۷۰۰ یا ۹۸۰ گرم بر متر مربع برای بازسازی، تثبیت و مقاوم‌سازی عناصر سازه‌ای مناسب است. نوع مش فایبرگلاس مناسب‌ترین ماتریس را بر اساس نوع تکیه‌گاه تعیین می‌کند.

عایق حرارتی

به طور معمول، مصرف انرژی در ساختمان‌ها تا ۴۰ درصد از کل مصرف انرژی کشور را تشکیل می‌دهد. یکی از راه‌های بسیار مؤثر برای افزایش بهره‌وری انرژی در ساختمان‌ها، استفاده از عایق‌های حرارتی به عنوان یک پوشش محافظتی است، همانند اینکه در زمستان کت گرمی بپوشیم.
به همین دلیل، سیستم‌های عایق حرارتی ترکیبی یا کامپوزیتی (ETICS: External Thermal Insulation Composite System) نیز به عنوان سیستم‌های عایق حرارتی خارجی شناخته می‌شوند.

ویژگی‌های یک توری فایبرگلاس سیمانکاری

 

این سیستم‌ها در واقع ترکیبی از المان‌های سازه‌ای پیش‌ساخته هستند که به صورت مستقیم بر روی نمای ساختمان نصب می‌شوند. آنها اصولاً به عنوان پنل‌های ساندویچی مطرح می‌شوند که شامل چسب، مواد عایق، اتصال دهنده‌ها، پوشش پایه، تقویت‌کننده (شبکه فایبرگلاس) و پوشش نهایی با آستر یا محافظ می‌باشند.

پس از اجرای این سیستم‌ها و رنگ‌کاری، ساختمان به ظاهر یک ساختمان گچکاری شده معمولی می‌نماید، اما این ساختمان دارای “پوسته” محافظی عایق است که می‌تواند با کاهش پراکندگی حرارت از طریق دیوارهای خارجی، مصرف سوخت مورد نیاز برای گرمایش را به طور قابل توجهی کاهش دهد.

در سیستم‌های عایق خارجی، نصب مش فایبرگلاس برای تقویت لایه‌ها قبل از مرحله پوشش اجباری است. وظیفه مش فایبرگلاس، جذب و توزیع تنش‌های ناشی از انقباض ملات در حین خشک شدن است. مش فایبرگلاس با انتقال تنش‌های عایق به ملات تقویت شده و خنثی سازی تنش‌های زیرلایه که با توجه به تغییرات دما و رطوبت متغیر است، از تمرکز تنش در مناطق خاص و در نتیجه ایجاد ترک و جلوگیری می‌کند.
برای انجام این نوع کار، وزن مش می‌تواند ۱۵۰، ۱۵۵ یا ۱۶۵ گرم در متر مربع باشد.

مش و توری فایبرگلاس جهت آبندی سطوح

مش های فایبرگلاس به عنوان تقویت کننده در مواد پوششی برپایه اکریلیک و ملات های ضد آب کاربرد فراوانی دارند. این مش‌های فایبرگلاس با ایجاد یک یکنواختی بیشتر بر روی سطح اثرات مثبتی دارند و همچنین خاصیت ارتجاعی و پایداری بیشتر مواد آب بندی را تضمین می‌کنند. مش‌های تقویتی معمولاً دارای وزن کم و ضخامت کمی هستند، اما وزن مش بسته به نوع و کاربرد محصول متفاوت می‌شود.

مش فایبرگلاس با گرماژ ۶۰ گرم در متر مربع و ۶۵ گرم در متر مربع برای پوشش و مقاوم سازی درزهای انبساط و سایر درزهای ساختمانی در کنار محصولات عایق رطوبتی مایع مورد استفاده قرار می‌گیرند.

مش فایبرگلاس به عنوان وال پست نوین

از جمله کاربردهای جدید توری فایبرگلاس، استفاده آن به عنوان وال پست مش فایبرگلاس جهت مهار، نگه‌داری و کنترل حرکت خارج از صفحه دیوار در حین ارتعاشات و یا جابه‌جایی‌های ناشی از زلزله است. 

کاربرد مش فایبرگلاس در بازسازی ساختمان

یکی دیگر از کاربردهای مش فایبرگلاس، استفاده از این محصول در بازسازی ساختمان می‌باشد. پیمانکاران، معماران و بناها در صنعت ساختمان و ترمیم و بازسازی ساختمان‌های قدیمی می‌توانند برای ترمیم و بازسازی دیوارهای ساختمان از ترکیب مش فایبرگلاس و پلاسترهای ویژه استفاده کنند. مش فایبرگلاس به عنوان یک ماده انعطاف‌پذیر دارای ویژگی‌های مناسبی است که استفاده از آن در فرآیند بازسازی ساختمان را تسهیل می‌کند.

نتیجه‌گیری
برای استفاده از بهترین مش و توری فایبرگلاس، ارزیابی دقیقی از نوع وظیفه مورد نیاز و کاربرد لازم است. هر نوع مش به عنوان محصولی منحصر به فرد دارای ویژگی‌های تخصصی برای کاربردهای خاص خود می‌باشد و انتخاب صحیح مش منجر به ارائه بهترین نتیجه خواهد شد.

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *