مش فایبرگلاس AR یا مش فایبرگلاس مقاوم به قلیا، مقاومت قلیایی و کششی بالایی دارد. وجود هیدروکسید زیرکونیوم در مش فایبرگلاس از ترک خوردگی جلوگیری میکند و باعث افزایش طول عمر و مقاومت سازه میشود. از مش فایبرگلاس AR در محیطهای قلیایی مثل بتن استفاده میشود. مقاومت مکانیکی، عایق الکتریکی، آبگریز بودن از ویژگی های آن است.

در پوشش این مش فایبرگلاس از هیدروکسید آلکانی کلرید و سولفات استفاده می‌کنند که باعث خاصیت ضد قلیایی آن می‌شود و این یک مزیت بسیار بالا برای مش فایبرگلاس مقاوم به قلیا می‌باشد. توری فایبر گلاس با توجه به این‌ که انعطاف‌ پذیری بالایی دارد در بهبود شکل‌ پذیری و افزایش مقاومت خمشی تاق‌ها و سقف‌های گنبدی شکل کاربرد دارد.

مش فایبرگلاس AR چیست

 

ساختار مش مقاوم به قلیا

مش فایبرگلاس مقاوم به قلیا ساخته ‌شده از الیاف شیشه که حاوی زیرکونیوم هست که به دلیل coating آن و آغشته شدن به مواد ضد قلیایی در برابر محیط قلیایی از مقاومت بالایی برخوردار است. بنابراین در ماتریس‌های سیمانی یا دیگر مواد قلیایی خورده نشده و از بین نمی‌روند. وجود زیرکونیوم در ساختار مش فایبرگلاس مقاوم به قلیا، ۱ مزیت نسبت ‌به توری مش فایبرگلاس Eglass موجود در بازار می‌باشد.

ویژگی مش فایبرگلاس مقاوم به قلیا

ویژگی مش فایبرگلاس مقاوم به قلیا

  • مقاومت مکانیکی عالی
  • مقاومت بالا در برابر پیر شدگی
  • مقاومت کششی بالا
  • انعطاف‌پذیری بالا
  • جذب کم آب
  • مقاومت در برابر آتش
  • عایق الکتریکی قوی
  • سبک ‌وزن

مش فایبرگلاس AR در ابعاد و اندازه‌های مختلفی قابل تولید و توزیع می‌باشند. بنابراین خریداران و مشتریان محترم با توجه به نیاز خود و کاربرد آن می‌توانند آن را خریداری کنند.

مش فایبرگلاس AR همچنین در سطوحی چون دیوارها و سقف می‌تواند مانع ترک‌ خوردگی شود. درنتیجه عمر سازه و متریالی که در آن سازه به ‌کار رفته هم افزایش پیدا می‌کند. از مش فایبرگلاس مقاوم به قلیا جهت مقاوم‌سازی و آب‌ بندی نمودن سازه‌های مثل مخازن نیز استفاده می‌شود.

کاربرد مش فایبرگلاس

  • عایق‌بندی سطوحی مثل دیوار و سقف
  • آب‌بندی مخازن استخرها و حمام
  • جایگزین توری فلزی در زیر سقف (هم سبک می‌باشد هم بسیار مقرون به‌صرفه)
  • پایدارسازی نمای ساختمان
  • جایگزین وال پست های سنتی فلزی
  • پایدارسازی و جلوگیری از ترک‌خوردگی دیوارها
  • استفاده در سیستم کامپوزیت های FCRM
  • ترمیم سطوح بتن و درزها و شکاف‌ها
  • تقویت و تثبیت مواد عایق پایه قیری
  • باعث تقویت نقاط برشکاری شده بر روی دیوارها جهت عبور تاسیسات برقی و مکانیکی
  • مناسب و کاربردی برای تقویت اتصالات و نقاط تلاقی دیوارها
  • مانع ترک بین دو جنس غیرهم‌جنس در مصالح ساختمانی مثل دیوار به وال پست یا ستون فلزی
  • قابل استفاده از لایه‌های نازک‌تر ملات و پلاستر
  • در دیوارها و کف‌ها ایجاد پیوستگی بیشتر در ملات
  • قابل استفاده در کف‌سازی کارخانه‌های مواد غذایی منجمد و کارخانه‌های مواد شیمیایی
  • کاربرد درعرشه و پل
  • افزایش سرعت ساخت و ساز
  • افزایش عمر ساختمان

مش فایبرگلاس هم برای مقاوم‌سازی دیوار سازه ای و هم غیر سازه‌ای کاربرد دارد. در دیوارهای غیر سازه ای به عنوان وال پست مش فایبرگلاس استفاده میشود. البته باید به این نکته توجه کنیم که بیشترین مصرف این مش فایبرگلاس در بخش سیستم عایق‌کاری خارجی است.

این مش فایبرگلاس با مقاومت بالا و چسبندگی بسیار بالایی که دارد می‌تواند به‌عنوان عایق استفاده شود و حتی از خوردگی مصالحی که در انواع ساخت و ساز استفاده می‌شود جلوگیری کند. مش فایبرگلاس AR به‌عنوان یک تقویت‌کننده در برابر فشار مقاومت ایجاد می‌کند.

در عایق ‌کاری سقف‌ها، مصالح عایق ‌کاری به ‌تنهایی ضعیف عمل می‌کنند و در برابر تغییرات دمایی، نور، خورشید، باد و باران به‌راحتی می‌شکنند و یا ترک می‌خورند. بنابراین وقتی مش فایبرگلاس AR به این سیستم اضافه می‌شود با توجه به مقاومت کششی بالایی که دارند مقاومت سیستم عایق‌کاری را به اندازه‌ای چشمگیری بالا می‌برد.

توری فایبرگلاس طوری طراحی‌شده که با چگالی ماسه و در ترکیب با بتن باعث عدم آشکاری آن و دیده شدن آن در سطوح می‌باشد. این محصول ضریب انبساطی حرارتی پایین و دارای خاصیت نارسانا یا دی الکتریک می‌باشد. همچنین باعث بهبود سختی و دوام بتن و کنترل ترک خوردگی می‌شود.

الیاف شیشه مش فایبرگلاس مقاوم به قلیا AR

این مش فایبرگلاس برای تقویت و تثبیت مواد عایق پایه قیری نیز کاربرد دارد. باعث تقویت نقاط برشکاری شده بر روی دیوارها جهت عبور تاسیسات برقی و مکانیکی است. مناسب و کاربردی برای تقویت اتصالات و نقاط تلاقی دیوارهاست.

از مصالح و ساخت ‌و سازهایی که از دو متریال با دو جنس مختلف استفاده می‌کنند مانع ترک بین دوجنس غیر هم‌جنس می‌شوند. مثلاً وقتی دیوار به وال پست یا ستون فلزی می‌چسبد، این مش فایبرگلاس با نوع ساختار پوششی و مقاومتی که دارد امکان استفاده از لایه‌های نازک ‌تر ملات و پلاستر در دیوارها و کف‌ها را ایجاد کرده و پیوستگی بیشتری بین ملات ایجاد می‌کنند.

ازآنجا که یکی از روش‌های به‌روز مسلح کردن دیوارهای غیر سازه‌ای مطابق با پیوست۶ ویرایش چهارم استاندارد 2800_ زلزله پوشش دوطرفه تمام یا بخشی از دیوارها با الیاف شیشه می‌باشند. استفاده از مش فایبرگلاس AR که مقاوم به قلیا می‌باشد یکی از الزامات است که امروز این محصول توسط معماران و پیمانکاران ساختمان استفاده میشود.

با در نظر گرفتن و الزامی شدن این استاندارد و استفاده از مش فایبرگلاس AR در سازه‌ها این نکته که با استفاده از این مش فایبرگلاس مقاوم به قلیا پیمانکاران و معماران می‌توانند وال پست‌های افقی به عمودی را حذف کنند میتواند مورد توجه قرار بگیرد چون هم صرفه اقتصادی دارد و هم کاهش هزینه‌های اجرایی را بدنبال خواهد داشت.

نحوه اجرای مش فایبرگلاس مقاوم به قلیا در پلاستر

نحوه اجرای مش فایبرگلاس مقاوم به قلیا در پلاستر

نکته نحوه اجرا مش فایبرگلاس مقاوم به قلیا این است که در بین لایه عایق یا پلاستر قرار بگیرد. برای این منظور اجرا لازم است ابتدا نصف ضخامت نهایی لایه را اجرا کرده و مش فایبرگلاس را با فشار دست و بعد به وسیله ماله به داخل پوشش هدایت کرده و فشار داده، سپس الباقی متریال را تا جایی‌که مش فایبرگلاس دیده نشود بر روی سطوح اجرا کرد. طبق تحقیقات و آزمایشاتی که بر روی مقاومت کششی مش فایبرگلاس AR انجام‌ شده و با توجه به کاربرد آن بر روی سازه‌ها به‌عنوان نگهدارنده بنا و دیوار، دیگر نیازی به وال پست فلزی سنتی و میلگرد بستر و اتصالات فلزی نداریم.

این محصول وارداتی هست و عمدتا کشور چین تولید کننده آن است. گروه بازرگانی طهرانی توانسته است با کسب تجربه و دانش، مش فایبرگلاس مقاوم به قلیا که حاوی 16.5% زیرکونیوم است را با برند ولنتینو (VALENTINO) در ایران تولید کند.

شاید این سوال در ذهن ایجاد شود که این مش فایبرگلاس AR قیمت بالا و گران است. با توجه به حذف سازه‌های دیگر مثل وال پست‌ها، میل‌گرد و اتصالات فلزی و غیره استفاده از این محصول حتی مقرون‌ به ‌صرفه نیز می‌باشد و توجیه اقتصادی هم دارد.

به دلیل نوع پوشش قلیایی آن حتی پس ‌از مدت طولانی غوطه ‌ور شدن در سیمان و ترکیبات مشابه مقاومت خود را از دست نداده و حتی باعث تقویت ‌شدن مصالح و ترکیبات دیگر می‌شود.

مش فایبرگلاس  AR در واکنش های شيميايی شرکت نکرده پس دلیل استحکام و ماندگاری بسیار بالای آن می‌تواند عدم شرکت در واکنش‌های شیمیایی باشد اما با شرکت در واکنش‌های بین مواد باعث استحکام آن‌ها میشود.

مش فایبرگلاس مقاوم به قلیا در ترکیب با متریال دیگر در ترمیم و احیای بتن آسیب‌ دیده و قدیمی، کف‌سازی کارخانه‌های مواد غذایی منجمد و کارخانه‌هایی که به نوعی با مواد شیمیایی در ارتباط هستند و حتی عرشه و پل کاربرد دارد.

این مش فایبرگلاس مانع از رشد ترک‌های انقباضی و جمع شدگی بتن که در زمان بتن ‌ریزی اتفاق می‌افتد، می‌شود و باعث کاهش آب انداختن و جداشدگی بتن می‌شوند و حتی به پخش شدگی یکنواخت در بتن کمک می‌کند.

مش فایبرگلاس  AR مقاومت بسیار بالایی در برابر زنگ ‌زدگی و خوردگی دارد. استفاده از مش فایبرگلاس در سال‌های آتی جزو استانداردهای ساخت ‌و ساز شده و از اهمیت بیشتری برخوردار خواهد شد.

کاربرد مش  ARدر بتن

توری مش فایبرگلاس مقاوم به قلیا یکی از محصولات پرکاربرد در بتن کاری می باشد. بتن در مقابل تنش‌ها قابلیت کششی نسبتاً پایینی دارد که با استفاده از مش فایبرگلاس  AR استحکام بتن را  افزایش میدهد. از طرفی موجب سرعت اجرای عملیات ساخت ‌و ساز هم می‌شود و خود این ‌موضوع سبب کاهش مقدار قابل‌ توجهی در هزینه‌ها هم می‌شود.

عموماً در بتن مسلح شده با الیاف شیشه از میلگرد استفاده نمی‌کنند اما به دلیل پخش شدن الیاف در تمام نقاط و جهات بتن از مقاومت خمشی بسیار بالایی برخوردار می‌شود که همین امر منجر به کاهش ضخامت و وزن بتن می‌شود. در ادامه ویژگی منحصربه فرد آن را در بتن توضیح میدهیم.

  • ایجاد یکپارچگی بافت بتن
  • کاهش ضخامت و وزن بتن
  • جلوگیری از رشد ترک‌های انقباضی و جمع شدگی بتن
  • کاهش آب انداختن و جداشدگی بتن
  • استحکام بتن و افزایش قابلیت کششی آن
  • ترمیم و احیای بتن آسیب دیده و قدیمی

جمع بندی

مش فایبرگلاس AR محصولی است که به عنوان یک لایه مقاوم کننده در پروژه های عمرانی استفاده میشود. ای مش توجه معماران و فعالان این حوزه را به خود جلب کرده است. همانطور که در این مقاله خواندیم یکی از مهمترین کاربردهای مش فایبرگلاس مقاوم به قلیا در بتن کاری است. زیرا سبب افزایش مقاومت بتن در برابر عوامل مضر و محیط های قلیایی می شود. دارای ابعاد و اندازه های مختلف می باشد. همراهان گرامی میتوانید با با شماره 02188000800 جهت کسب  اطلاعات کاملتر و خرید توری فایبرگلاس و خرید تماس بگیرید.

سوالات متداول

خیر. این مش با پوششی که دارد، 70 سال در سیمان و بتن عمر می کند.

مش AR یا مش قلیایی، چون با ترکیب با متریال سیمان و بتن تار و پود آن از هم جدا نمیشود.

خیر، با توجه به اینکه استفاده از مش قلیایی باعث حذف یکسری متریال و سازه می شود، مقرون به صرفه می باشد.

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *